PROMOCJA CZYTELNICTWA

KONKURSY ORGANIZOWANE PRZEZ BIBLIOTEKĘ SZKOLNĄ W ROKU SZKOLNYM 2022/2023

KONKURS NA ZAKŁADKĘ DO KSIĄŻKI
Wyróżnieni uczniowie z klasy I a:
- Julia Gierlasińska
- Leila Mekhdiieva
- Iga Mercik
- Przemysław Fudali
- Filip Półchłopek

KONKURS NA PLAKAT REKLAMUJĄCY BIBLIOTEKĘ SZKOLNĄ I CZYTANIE KSIĄŻEK
Klasa 3a:
- Antonina Bobola – I miejsce
- Maria Majchrowicz - III miejsce
- Lena Barska - wyróżnienie
- Amelia Fedio - wyróżnienie
Klasa 3b:
- Olha Subocheva – II miejsce
Klasa 5b:
- Karolina Niezgoda – I miejsce

 


 

PASOWANIE NA CZYTELNIKA 2023

W naszej szkole odbyło się uroczyste „Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej" uczniów klasy pierwszej. Uroczystość ta odbywa się w II półroczu, kiedy dzieci znają już cały alfabet.  Specjalnie na tę okazję została przygotowana przez uczennice z koła bibliotecznego krótka część artystyczna, podczas której uczniowie klasy pierwszej odgadywali zagadki, odpowiadali na pytania i słuchali wierszy. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy w obecności pani dyrektor, pani wicedyrektor, wychowawczyni oraz nauczyciela biblioteki złożyli uroczyste przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika.

Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie.

Dzieci otrzymały Wyprawkę Czytelnika, która została przygotowana przez Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek”. Potem wszyscy zostali zaproszeni do częstego odwiedzania biblioteki i korzystania z jej zbiorów.

 


 

CYKL SPOTKAŃ  AUTORSKICH W KROŚNIEŃSKIEJ BIBLIOTECE PUBLICZNEJ

3 października 2022 r. odbyło się spotkanie młodych czytelników z Wojciechem Widłakiem, pisarzem tworzącym opowiadania dla dzieci. Ma on w swoim dorobku ponad 40 książek, skierowanych do dzieci młodszych i trochę starszych. Był wielokrotnie nagradzany, zdobył m.in. Nagrodę Literacką Srebrny Kałamarz im. Hermenegildy Kociubińskiej (2008) czy Pegazik 2016 w kategorii „Twórca książek dla dzieci i młodzieży”. Był również kilkakrotnie nominowany do nagrody BESTSELLERek.
W spotkaniu tym z naszej szkoły uczestniczyli uczniowie klasy 2 b.

 

5 października 2022 r. uczniowie klasy 6 b brali udział w spotkaniu z Katarzyną Ryrych, która z wykształcenia jest anglistką, z zamiłowania poetką, pisarką i malarką. Zadebiutowała w 1981 r. tomikiem wierszy „Zapiski pewnej hipiski”. Jej pierwszą książką skierowaną do młodego czytelnika był „Pamiętnik Babuni”, a po niej przyszły następne: „Siedem sowich piór”, „Wyspa mojej siostry”, „O Stephenie Hawkingu, czarnej dziurze i myszach podpodłogowych”, „Denim blue”, „Pepa w raju”, „Koniec świata numer 13”, „Jasne dni, ciemne dni”, „Wilczek”. Do tej pory wydała blisko siedemdziesiąt książek.

Jej powieści otrzymały m.in.: Nagrodę Literacką im. Kornela Makuszyńskiego, Książkę Roku Polskiej Sekcji IBBY, nagrodę Literacka Podróż Hestii, Nagrodę Specjalną Polskiej Sekcji IBBY. Jej książki zostały również wpisane na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej oraz międzynarodową listę IBBY Outstanding Books for Young People with Disabilities. Jest przyjaciółką kotów i psów i to właśnie kotu zawdzięcza pisanie prozy... i to właśnie historię kotki ze schroniska w Mielcu, od której zaczęła się historia jej pisania opowiedziała młodym czytelnikom na początku spotkania.

 

19 października 2022 r. uczniowie klasy 4 b byli na spotkaniu z Agnieszką Frączek - doktor habilitowaną językoznawstwa, germanistką i leksykografką, autorką blisko dziewięćdziesięciu książek dla dzieci. Zadebiutowała tytułem „Co ja plotę”. W swoich książkach promuje wiedzę o języku polskim i rozprawia się z błędami językowymi (m. in. „Kanapka i innych wierszy kapka”, „Jedna literka, a zmiana wielka”, „Gdzie przy słowie jest przysłowie”). Jest laureatką nagrody Edukacja 2008, wyróżnienia Duży Dong przyznawanego przez polską Sekcję IBBY oraz nagrody im. Marii Weryho-Radziwiłłowicz. W 2019 roku otrzymała tytuł Ambasadora Polszczyzny Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej.

 


 

AKCJE CZYTELNICZE W NASZEJ SZKOLE

Biblioteka Szkolna w ramach promocji czytelnictwa zapraszała naszych uczniów w tym roku na pikniki czytelnicze i akcje „Czytające Piątki”.

 

 


 

XXI OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM  - OBCHODZONY POD HASŁEM  „POLSCY AUTORZY DLA KLIMATU”

Z  tej okazji uczennice z naszej szkoły przygotowały wiersz, które czytały przedszkolakom w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej Filia nr 4. Obecne były dzieci z  Przedszkola Miejskiego Nr 4, które jest w zespole z naszą szkołą.

 

  


  

UCZNIOWIE NASZEJ SZKOŁY NA SPOTKANIU Z PISARZEM KSIĄŻEK DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

Krośnieńska Biblioteka Publiczna zainaugurowała spotkaniem z Marcinem Koziołem XXI Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom – obchodzony w tym roku pod hasłem: „polscy autorzy dla klimatu”.

Dorośli mieszkańcy Krosna czytali uczniom fragmenty książki Marcina Kozioła „Wombata Maksymiliana…”.  W czytaniu wzięli udział: Piotr Przytocki – Prezydent Miasta Krosna, Zbigniew Kubit – Przewodniczący Rady Miasta Krosna, Bronisław Baran – Wiceprezydent Miasta Krosna, Anna Dubiel – Przewodnicząca Komisji Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miasta Krosna, Ewa Bukowiecka – Rzecznik Prasowy Starostwa Powiatowego w Krośnie, podinsp. Marek Śliwiński -  Zastępca Naczelnika Wydziału Prewencji KMP w Krośnie.

Marcin Kozioł wręczył nagrody laureatom konkursu plastycznego pt. „Z książką przez kontynenty”, w którym dzieci wykonywały ilustracje do jego książek.

Z naszej szkoły III miejsce zdobył Stanisław Guzik z klasy 3a. Wyróżnienie otrzymali: Otylia Bałuka z klasy 3a i Krzysztof Stankiewicz z klasy 3b.

Gratulujemy!

 


  

ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ KSIĄŻKI I DZIEŃ BIBLIOTEK

Uczniowie koła bibliotecznego przygotowali dla uczniów naszej szkoły wystąpienie promujące czytelnictwo – zachęcające do odwiedzania bibliotek, wypożyczania i czytania książek.

Ogłoszono wyniki konkursów, które  zostały zorganizowane dla naszych uczniów  przez bibliotekę szkolną.

W konkursie na plakat reklamujący czytanie książek wyróżnione zostały prace: Emilii Fejkiel z klasy 8b, Nikoli Gaury z klasy 7a, Tymoteusza Ziemiańskiego z klasy 6a i Amandy Rachwał z klasy 5b.

W konkursie na okładkę do książki o zwierzętach wyróżnienia otrzymali: Otylia Bałuka z klasy 3a, Stanisław Guzik z klasy 3a i Kornel Szczypiński z klasy 2a.

Uczniom zostały wręczone nagrody książkowe.

  


  

SPOTKANIE Z ILUSTRATORKĄ

Uczniowie klas czwartych wzięli udział w spotkaniu z Jolantą Richter-Magnuszewską, która maluje ilustracje do książek dla dzieci oraz do „Świerszczyka”.  Warsztaty plastyczne odbyły się w Krośnieńskiej  Bibliotece Publicznej Filia nr 4.

 


     

PASOWANIE NA CZYTELNIKA

Głównym celem uroczystości było zachęcenie uczniów klasy Ia i Ib do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz regularnego czytania. Uczniowie  ze starszych klas przebrani w bajkowe stroje zadawali młodszym kolegom pytania i zagadki dotyczące książek i biblioteki. Dzieci zapoznały się z zasadami korzystania z  biblioteki, dowiedziały się  jak należy dbać o książki i jak z nich korzystać. Po takim wprowadzeniu  pierwszoklasiści złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą czytać i szanować książki, a pani dyrektor Ewa Starowiejska i pani wicedyrektor Joanna Kozicka pasowały każdego ucznia na czytelnika. W uroczystości wzięły udział wychowawczynie klas pierwszych pani Jolanta Habrat i pani Karolina Dziadowicz-Nowak oraz nauczyciel biblioteki Elżbieta Dudek. Dzieci otrzymały Wyprawkę Czytelnika, która została przygotowana przez Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek”. W skład każdej Wyprawki wchodzi:

  • „Pierwsze abecadło” –  antologia tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcych.
  • „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” – broszura, która jest poradnikiem dla rodziców podpowiadającym, jak wspierać dziecko w nauce czytania.
  • Kreatywny alfabet – plakat z literami do wycinania, wspomagający naukę czytania.

Mamy nadzieję, że nasze działania pomogą rozbudzić u pierwszoklasistów nigdy niekończącą się pasję czytania.

 


  

LEKCJA BIBLIOTECZNA O JANIE SZCZEPANIKU DLA KLAS CZWARTYCH, KTÓRA ODBYŁA SIĘ W KROŚNIEŃSKIEJ BIBLIOTECE PUBLICZNEJ FILIA NR 4

 


  

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

W ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” dotyczącego rozwijania zainteresowań  czytelniczych wśród dzieci i młodzieży, Szkoła  Podstawowa  Nr 6 w Miejskim Zespole Szkół Nr 6 w Krośnie otrzymała w październiku 2021 roku wsparcie finansowe. Przeznaczone ono będzie na zakup nowości wydawniczych, realizację działań promujących czytelnictwo oraz doposażenie biblioteki. Otrzymane środki to 15.000,00 zł, w tym 12.000,00 to środki pochodzące z dotacji oraz 3.000,00 zł to wkład organu prowadzącego.

 


  

DLA RODZICÓW

WPŁYW CZYTANIA NA  ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY

W dzisiejszym świecie książka nie jest dla naszych dzieci ani jedynym źródłem informacji, ani głównym źródłem rozrywki. Dlaczego zatem wciąż sięgają po książki? Dlaczego rodzicom powinno zależeć, aby to robiły?
Wspierajmy, cieszmy się z postępów, czytajmy!

Nie ma wątpliwości, że czytanie jest niezbędne dla rozwoju naszych dzieci. Sprzyja harmonijnemu rozwojowi intelektualnemu i emocjonalnemu oraz, co najważniejsze dla samego czytelnika, przynosi mnóstwo frajdy!
Nauczmy się uznawać za sukces każdą sytuację, w której nasze dziecko samo sięga po książkę: ogląda okładkę, ilustracje, czyta pierwsze słowa, a potem zdania. Propagujmy takie zachowania, okazując zainteresowanie, rozmawiając z dzieckiem o tym, co właśnie obejrzało i przeczytało.

Kupując dzieciom zabawki edukacyjne i zapisując je na zajęcia mające rozwijać ich zainteresowania, czasem chyba zapominamy, że czytanie książek także zaspokaja wiele dziecięcych potrzeb, a rodzicom ułatwia życie. Umożliwienie dziecku kontaktu z książką nie wymaga przymusu ani nacisku, pozbawione jest trudności organizacyjno-logistycznych, a dzięki niewielkim nakładom finansowym (korzystajmy z bibliotek) książka znajduje się wprost na wyciągnięcie ręki.

Czytanie książek nie jest lekarstwem na wszystkie trudności naszych dzieci w nauce, ale niewątpliwie jest jednym z najlepszych sposobów na ich uniknięcie. Pamiętajmy: czytanie to także świetna zabawa!

Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji.

Komunikacja
Czytanie poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. Przeczytane w książkach historie uczą dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego.

Odpoczynek
Są dzieci, które mają spore trudności ze zrelaksowaniem się, wyciszeniem i odpoczynkiem od nadmiaru stymulacji i wrażeń. Bywają przez to nadmiernie pobudzone i chaotyczne w działaniu.
Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze.

Inteligencja emocjonalna
Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Wyrabia w dziecku cierpliwość.
Nauka samodzielnego czytania jest częścią mądrego wychowania, polegającego między innymi na stworzeniu klimatu, w którym nie wszystko musi być szybko, natychmiast. Kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi.

Koncentracja
Brak koncentracji u dzieci jest naturalnym zjawiskiem na jednym z etapów rozwoju. Obecnie jednak psychologowie dziecięcy, wychowawcy, a także rodzice napotykają coraz większe trudności w pracy z dzieckiem nad umiejętnością skupiania uwagi. Wynika to z rosnącej liczby bodźców, jaka otacza nas w codziennym życiu. Dzieci bywają niespokojne i nadmiernie pobudzone. Nieumiejętność skupienia się na rzeczach istotnych sprawia, że stają się niepewne siebie i trudno znoszą porażki.  
Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Rodzice i bliscy dorośli powinni wspierać dzieci we wszystkich aktywnościach, które pomagają wydłużać czas koncentracji. Jedną z takich aktywności jest właśnie nauka czytania.

Emocje
Treść książki często staje się pretekstem do rozmowy z rodzicami czy rówieśnikami na ważne dla dziecka tematy.
Czytanie odpowiednich książek jest polecane jako forma leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, nadmiernie agresywnych, z szeroko pojętymi trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Książka może pomóc zarówno w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, jak też posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.

Źródło: „5 najważniejszych korzyści z czytania”  Iwona Chądrzyńska

iprzedszkole

librus

SKKT

SPORT SZKOLNY

Lekcje

1 8:00 – 8:45
2 8:50 – 9:35
3 9:45 – 10:30
4 10:40 – 11:25
5 11:30 – 12:15
6 12:35 – 13:20
7 13:25 – 14:10
8 14:15 – 15:00
9 15.05 – 15.50